Beíratás 2015
17/2013. (III. 1.) EMMI rendelet
a nemzetiség óvodai nevelésének irányelve és a nemzetiség iskolai oktatásának irányelve kiadásáról
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 94. § (1) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 41. § i) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § (1) A nemzetiségi óvodai nevelés, nemzetiségi iskolai nevelés-oktatás megszervezését az 1. mellékletben meghatározott, ugyanazon nemzetiséghez tartozók által benyújtott kérelem kitöltésével kezdeményezhetik a szülők, törvényes képviselők (a továbbiakban együtt: szülők). A kérelmet minden év május 31-ig kell benyújtani a feladatellátás kötelezettjéhez.
(2) Amennyiben legalább nyolc, azonos nemzetiséghez tartozó szülő azt kezdeményezi, a nemzetiségi óvodai nevelést, nemzetiségi iskolai nevelés-oktatást a kérelem beérkezését követő naptári évben kezdődő nevelési évtől, tanévtől felmenő rendszerben meg kell szervezni, feltéve, hogy legalább nyolc gyermek, tanuló valóban be is iratkozik az óvodába, iskolába.
(3) Ha az ugyanazon nemzetiséghez tartozó tanulók létszáma nem teszi lehetővé, hogy egy településen belül a nemzetiségi nevelés-oktatást megszervezzék, az állami intézményfenntartó központ beszerzi az érintett országos nemzetiségi önkormányzat állásfoglalását, hogy kíván-e a kiegészítő nemzetiségi feladatok ellátására iskolát létesíteni és fenntartani.
(4) Amennyiben az országos nemzetiségi önkormányzat a kiegészítő nemzetiségi feladatok ellátására nem kíván iskolát létesíteni, az állami intézményfenntartó központ megszervezi a nemzetiségi anyanyelv és a nemzetiségi népismeret követelményeinek oktatását. A kiegészítő nemzetiségi nevelés-oktatás megszervezhető egy adott iskola szervezeti egységeként, külön nyelvoktató nemzetiségi iskola létrehozásával vagy utazó pedagógusok alkalmazásával.
(5) Az érintett országos nemzetiségi önkormányzat dönthet úgy is, hogy a kiegészítő nemzetiségi iskolai nevelés-oktatás feladatainak ellátására nyelvoktató nemzetiségi iskolát létesít és tart fenn vagy utazó pedagógus hálózatot működtet. Ha a nyelvoktató nemzetiségi iskola nem az országos nemzetiségi önkormányzat fenntartásában lévő iskolában működik, az országos nemzetiségi önkormányzat az iskola fenntartójával megállapodásban rendezi az együttműködés kérdéseit vagy az utazó pedagógussal történő feladatellátás keretében megvalósuló együttműködést.
2. § (1) A nemzetiségi óvodai nevelésben, nemzetiségi iskolai nevelés-oktatásban való részvételt a szülők a 2. mellékletben meghatározott nyilatkozat kitöltésével igényelhetik. A nyilatkozat nemzetiségi óvodai nevelés esetén az óvodai jogviszony megszűnéséig vagy a kérelem visszavonásáig, nemzetiségi iskolai nevelés-oktatás esetén a tanulói jogviszony megszűnéséig vagy a kérelem visszavonásáig érvényes.
(2) Legkésőbb május utolsó munkanapjáig írásban kell bejelentenie
a) nemzetiségi óvodai nevelés esetén a szülőnek, amennyiben a gyermek a következő nevelési évtől nem kíván részt venni a nemzetiségi nevelésben,
b) nemzetiségi iskolai nevelés-oktatás esetén a szülőnek, abban az esetben, ha a tanuló a tizennegyedik életévét betöltötte, a szülőnek és a tanulónak együttesen, amennyiben a tanuló a következő tanítási évtől nem kíván részt venni a nemzetiségi nevelés-oktatásban.
(3) Ha a tanuló nem cselekvőképtelen, tizennégy éves korától az 1. § (1) bekezdése szerinti kérelem és az (1) bekezdés szerinti nyilatkozat érvényességéhez a tanuló és szülő együttes aláírása szükséges.
3. § (1) A nemzetiségi óvodai nevelés, nemzetiségi iskolai nevelés-oktatás iránti, a következő naptári évben kezdődő nevelési évre, tanévre vonatkozó, a 2. § szerinti igényt az első óvodai nevelési évre, első iskolai évfolyamra beiratkozni szándékozók körében a feladatellátás kötelezettje - az érintett helyi nemzetiségi önkormányzattal együttműködve - méri fel. Az igényfelmérés során a feladatellátás kötelezettje az érdekelt települési, területi vagy országos nemzetiségi önkormányzat véleményének kikérésével tájékoztatót készít a szülők számára. A tájékoztatót az óvodai, általános iskolai beiratkozásról szóló tájékoztatóval egy időben, azzal megegyező módon kell a nemzetiségi feladatellátásban érdekelt intézményekben közzétenni.
(2) A tájékoztató tartalmazza a nemzetiségi óvodai nevelés, nemzetiségi iskolai nevelés-oktatás feladatainak rövid bemutatását, időkeretét, az intézményben működő nemzetiségi óvodai nevelési, nemzetiségi iskolai nevelési-oktatási forma bemutatását, valamint a 2. melléklet szerinti nyilatkozatmintát. A kitöltött nyilatkozatot a nevelési-oktatási intézményhez kell benyújtani.
(3) A nevelési-oktatási intézmény a kérelemmel, nyilatkozattal érintett gyermekek, tanulók nemzetiségenként, nevelési, nevelési-oktatási formánként összesített létszámáról a beiratkozást követő tizenöt napon belül tájékoztatja óvodai nevelés esetében a feladatellátás megszervezéséért felelős települési önkormányzatot, iskolai nevelés-oktatás esetében az állami intézményfenntartó központot. A települési önkormányzat vagy az állami intézményfenntartó központ nemzetiségenként, nevelési, nevelési-oktatási formánként, intézményenként és településenként összesíti az adatokat, és eljuttatja az illetékességi területén működő, a nemzetiségi nevelésben, oktatásban érintett nemzetiségi önkormányzatoknak.
(4) A kérelmet, nyilatkozatot a nevelési-oktatási intézmény az érintett tanuló tanulói jogviszonyának megszűnését követő öt évig megőrzi.
2. melléklet a 17/2013. (III. 1.) EMMI rendelethez
I. Nyilatkozat
a nemzetiségi óvodai nevelésben / nemzetiségi iskolai nevelés-oktatásban való részvételről16
Alulírott .............................................................17 az alábbiakban meghatározottaknak megfelelően nyilatkozom, hogy a benyújtást követő naptári évben kezdődő nevelési évben, tanévben kérem az alább megjelölt gyermek / tanuló számára a nemzetiségi óvodai nevelés / nemzetiségi iskolai nevelés-oktatás biztosítását.
A gyermek / tanuló anyja neve:
A gyermek / tanuló születésének helye, ideje:
A gyermek / tanuló lakóhelye:18
A gyermek / tanuló tartózkodási helye:19
A gyermek/tanuló azonosítója20:
Az igényelt nemzetiségi pedagógiai feladat21:
óvodai nevelés / általános iskolai nevelés-oktatás / gimnáziumi nevelés-oktatás / szakközépiskolai nevelés-oktatás / szakiskolai nevelés-oktatás
Az érintett nemzetiségi nyelv megnevezése22:
beás / bolgár / görög / horvát / lengyel / német / örmény / romani / román / ruszin / szerb / szlovák / szlovén / ukrán
A választott nevelési- vagy nevelési-oktatási forma23:
- Anyanyelvű (nemzetiségi nyelvű) óvodai nevelés
- Nemzetiségi kétnyelvű óvodai nevelés
- Magyar nyelvű roma/cigány kulturális óvodai nevelés
- Anyanyelvű (nemzetiségi nyelvű) nevelés-oktatás
- Nemzetiségi kétnyelvű nevelés-oktatás
- Nyelvoktató nemzetiségi nevelés-oktatás
- Magyar nyelvű roma/cigány nemzetiségi nevelés-oktatás
- Kiegészítő nemzetiségi nevelés-oktatás
Tudomásul veszem, hogy a nemzetiségi nevelés, nevelés-oktatás jogszerű igénybevétele a kérelemben megjelölt pedagógiai feladat befejezéséig vagy a nemzetiségi pedagógiai feladatok megszüntetésére irányuló írásbeli kérelem benyújtásáig tart, azzal, hogy a megszüntetési kérelmet legkésőbb a nevelési év / tanév május utolsó napjáig be kell nyújtani és a kérelem csak a benyújtást követő tanév kezdetétől érvényesíthető.
...................... (település neve), ..... (év) ......................... (hó) ...... (nap)
a tanuló aláírása24 a szülő vagy gondviselő aláírása
II. Nyilatkozat
a nemzetiségi hovatartozásról
(A válaszadás nem kötelező, ennek hiányában azonban a felvétel során nem érvényesíthető a köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 51. § (6) bekezdésben meghatározott előnyben részesítés.)25
Az alábbi nemzetiséghez tartozónak vallom magam / a gyermek, tanuló az alábbi nemzetiséghez tartozik:
bolgár / görög / horvát / lengyel /német / örmény / roma/cigány / román / ruszin / szerb / szlovák / szlovén / ukrán
...................... (település neve), ..... (év) ......................... (hó) ...... (nap)
a tanuló aláírása26 a szülő vagy gondviselő aláírása
A gyermek, tanuló számára a nyilatkozatban megjelölt igényeknek megfelelő nemzetiségi nevelés, nevelés-oktatás az alábbi intézményben biztosított:
A gyermek, tanuló által igénybevett nemzetiségi nevelés, nevelés-oktatás tényleges helyének címe (ha a nemzetiségi óvodai nevelés, nemzetiségi iskolai nevelés-oktatás megszervezésére telephelyen történik27:
...................... (település neve), ..... (év) ....................... (hó) ...... (nap)
Az Ágfalvi Váci Mihály Általános Iskola nemzetiségi oktató-nevelő munkájának bemutatása
Iskolánk nagyon szép természeti környezetben fekszik: Soprontól 10 km-re, az ágfalvi gesztenyés aljában, a Liget patak mellett.
Iskolánk Váci Mihály költő nevét viseli.
Német nemzetiségi nyelvoktató iskola vagyunk, ennek megfelelően kiemelt területünk a német nyelv és a nemzetiségi ismeretek oktatása, hagyományok ápolása, a helyi nyelvjárás használata, ill. a tanulókkal való megismertetése.
Az iskola minden tanulója részt vesz a nemzetiségi oktatásban, erről minden tanév elején a szülők nyilatkozatot tesznek. A tanulók első osztálytól kezdődően tanulják a német nyelvet, heti 5 órában, az idei tanévben az 1-2. és az 5-6. osztályban +1 óra Volkskunde keretében, a többi osztályokban integráltan folyik a nemzetiségi népismeret tanítása. A további tanévektől felmenő rendszerben minden évfolyamra e tárggyal kiegészül a német oktatás.
Feladatunknak tekintjük a nemzetiségi kultúra és hagyományok ápolását a községben működő Német Nemzetiségi Önkormányzattal és a helybeli egyesületekkel karöltve.
(Morgenröte Énekegyesület, Ágfalvi Fúvószenekar)
A tanév során számos programunk és rendezvényünk a nemzetiségi hagyományőrzés keretében valósul meg:
- Ágfalvi búcsú
- Részvétel az Alpokalja-Fertőtáj projektben
- Gesztenyefesztivál
- Márton nap
- Advent – karácsony
- Német vers-és prózamondó versenyen
- Farsangtemetés - Narrenhochzeit in Agendorf
- Szereplői és résztvevői vagyunk a kitelepítési megemlékezésnek
- Iskolai Nemzetiségi nap
- Falunap - Nemzetiségi Nap
Hagyományőrző „Patakugró – Bochspringer” néptánccsoportunk az iskolában két korosztállyal működik, heti rendszerességgel próbálnak és fontos szereplői minden iskolai és községi rendezvénynek.
Tanulóink minden tanévben részt vesznek egyéni, csapat, szóbeli és levelezős német nyelvi versenyeken, melyeken általában a középmezőnyben érnek el eredményeket. Tehetségesebb tanulóink eljutnak a dobogós helyezésekig is, és minden évben vannak résztvevők a német vers-és prózamondó verseny országos döntőjében, képviselve a helyi nyelvjárást a Mundart kategóriában.
KÜLFÖLDI KAPCSOLATAINK
SCHEFFLENZ
Németországi partnerközségünkben, Schefflenzben 1996 óta táborozhatnak tanulóink. Kétévente kapunk meghívást, melynek örömmel teszünk eleget, s 20-22 fővel, valamint kísérő pedagógusokkal utazunk egy hétre a Baden-Württembergi tartományba. A táborozás célja elsősorban a német nyelv használata, gyakorlása, valamint más emberek, kultúrák megismerése, de nem utolsó sorban a fiatalság közti „kapocs” és barátságok kiépítése, mely a kapcsolat továbbélésének fontos eleme. A schefflenzi iskolások viszonozzák látogatásainkat így kétévente több napot töltenek el Ágfalván.
KAPCSOLATAINK A SZOMSZÉDOS AUSZTRIAI KÖZSÉGEKKEL:
SCHATTENDORF/SOMFALVA
DRAßBURG / DARUFALVA,
LOIPERSBACH/LÉPESFALVA
A kapcsolat a szomszédos községekkel akkor erősödött meg igazán, amikor 2007 decemberében megnyíltak a határok.
Közös projektnapokat, sportprogramokat és túrákat szerveztünk, elsősorban alsó tagozatos tanulókkal.
Az utóbbi évek legjelentősebb, 2 éven át tartó projektje az óvodával közösen megvalósított „Többnyelvű nevelés Ágfalván és Draßburgban” című Európai Uniós MULTILING projekt.
Ágfalva, 2015. március 30. Czinder Tamásné Csernus Gáborné mb. inézményvezető intézményvezető-helyettes